- Stymulowanie rozwoju psychomotorycznego dziecka.
- Zapewnienie dzieciom fizycznego i psychicznego bezpieczeństwa.
- Budowanie dobrych relacji na płaszczyźnie: dziecko-rodzic, dziecko-opiekun, dziecko-dziecko, opiekun-rodzic.
- Wspieranie rodziny w pielęgnacji i wychowaniu dziecka.
CELE SZCZEGÓŁOWE DZIAŁALNOŚCI OPIEKUŃCZO WYCHOWAWCZEJ:
- Wspomaganie u dziecka rozwoju umysłowego, w tym mowy i myślenia.
- Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej , a także przestrzennej.
- Tworzenie atmosfery poczucia bezpieczeństwa na każdej płaszczyźnie.
- Tworzenie dobrego kontaktu emocjonalnego z dziećmi i rodzicami.
- Ciągły kontakt z rodzicami, mający na celu zintegrowanie opieki w żłobku z opieką domową.
- Tworzenie warunków do zabawy kierowanej i indywidualnej.
- Nieustanna troska o zdrowie dzieci i ich fizyczną sprawność m.in.: poprzez dbanie o higienę i zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i zajęciach.
- Wprowadzanie dzieci w świat wartości, budowanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę i sztukę.
- Stymulowanie i pobudzanie dziecka do bycia kreatywnym na miarę swoich możliwości.
- Budowanie u dziecka poczucia przynależności społecznej do różnych grup społecznych m.in.: rodziny i grupy rówieśniczej.
Niniejsze zagadnienia realizowane są poprzez ramowy rozkład dnia pobytu dziecka w żłobku. Ponadto opiekunki dzieci pracują w oparciu o przygotowane przez nich miesięczne plany pracy.
Wszystkie propozycje zabaw i ćwiczeń nakierowane są na odpowiedni podział wiekowy. Opiekun, w sposób odpowiedni do potrzeb dziecka, odpowiada na jego sygnały. Aktywność opiekuna wspierana jest poprzez pomoce dostosowane do wieku i możliwości dziecka. Elementy do patrzenia, przedmioty o różnorodnych kształtach i fakturze rozwijają wrażenia dotykowe. Elementy nakładanie, wciskanie, pojedyncze duże obrazki z niewielką ilością szczegółów oraz przedmioty wydające dźwięki rozwijają wrażenia słuchowe. Elementy do przekraczania są istotne w nauce chodzenia np.: rolki, schodki, małe zjeżdżalnie.
Mając na uwadze rozwój dziecka, placówka organizuje zabawy i zajęcia dydaktyczne rozwijające wszystkie funkcje poznawcze. Zwracamy także uwagę na uczenie dzieci samodzielności.
W żłobku odbywają się zajęcia:
- wspierające rozwój poznawczy: zajęcia oparte na zabawie, przyzwyczajanie dzieci do czynności samoobsługowych, kształcenie nawyków higienicznych, przyzwyczajanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
- muzyczne: to zabawa z rytmem, melodią i ruchem, zajęcia oparte na muzyce i jej elementach, pobudzanie rozwoju dzieci poprzez wyrażanie ekspresji emocjonalnej, muzyka ma znaczący wpływ na poprawianie pamięci i koncentracji uwagi;
- plastyczne: pobudzanie wyobraźni dziecka i kształtowanie jego osobowości, zajęcia te wpływają na rozwój sprawności manualnej , dzieci malują farbami, kredkami, lepią w masach plastycznych, wydzierają, przyklejają.
- ruchowe: zajęcia, które rozwijają i wzmacniają wszystkie układy organizmu, są ważne dla kształtowania motoryczności dziecka, wpływają także na rozwój jego umiejętności społecznych.
Dzieci w żłobku uczą się i rozwijają:
- mowę i myślenie (czytanie przez opiekuna na głos, nauka wierszyków, śpiewanie piosenek, bajki i opowiadania oraz gry słowne):
- kontakty społeczne (zabawy kierowane i spontaniczne z rówieśnikami i opiekunami):
- sprawność ruchową (zajęcia i zabawy ruchowe):
- zdolności manualne ( zabawy konstrukcyjne i zajęcia plastyczne):
- procesy poznawcze (zagadki, układanki, puzzle):
- samoobsługę i właściwe zachowania podczas posiłków.
Zajęcia w naszym żłobku dostosowane są nie tylko do wieku i rozwoju dzieci, ale także nawiązują tematycznie do panującej aktualnie pory roku oraz przypadających na dany czas różnych świąt i innych okoliczności. Każde dziecko otoczone jest miłością, troską i indywidualnym podejściem. Stwarzamy warunki poczucia bezpieczeństwa we wszystkich płaszczyznach aktywności dzieci, tak aby mogły codziennie bezpiecznie zdobywać nowe umiejętności.
OCZEKIWANE EFEKTY I REZULTATY – STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
- samodzielnie wykonuje czynności higieniczne,
- potrafi kulturalnie zachować się przy stole,
- samodzielnie spożywa posiłki,
- próbuje się ubierać i rozbierać,
- ma wdrożony nawyk mycia rąk, zębów,
- wie, że należy utrzymywać porządek wokół siebie,
- używa prawidłowo zwrotów grzecznościowych,
- potrafi słuchać,
- potrafi współistnieć w grupie,
- dzieli się zabawkami, przedmiotami,
- osiąga odpowiedni poziom sprawności manualnej.
Współpraca z rodzicami:
- Zorganizowanie zebrania dla rodziców w celu zapoznania ich z dokumentacją żłobka.
- Organizowanie spotkań z rodzicami w celu omówienia bieżących spraw dotyczących pracy żłobka.
- Informowanie rodziców o postępach ich dzieci, przedstawienie kart obserwacji
(dwukrotne popołudniowe konsultacje).
- Spotkania z Radą Rodziców, ustalenie planu pracy na najbliższe miesiące.
- Angażowanie rodziców w organizację imprez dla dzieci.
- Systematyczne zamieszczanie bieżących informacji dla rodziców na tablicy ogłoszeń w żłobku i stronie internetowej żłobka.
- Organizowanie spotkań rodziców ze specjalistami, wspieranie rodziców w wypełnianiu ich wychowawczej funkcji względem dziecka.
- Organizacja zajęć otwartych da rodziców.